Review Patisserie! - Christophe Felder

Patisserie! het bakboek van Christophe Felder is er een die bij jou als bakliefhebber niet in je boekenkast mag ontbreken. Het was een van de eerste bakboeken die ik in mijn handen hield. En ook het boek dat mij inspireerde om in 2007 mijn eerste bakblog (Annebakt) te starten. Trouw alle lessen volgend deelde ik mijn ervaringen, het eindresultaat wat er goed ging maar vooral ook wat er mis ging. Voor mij achteraf gezien het moment dat het bak vlammetje is aangewakkerd, dat tot op heden niet meer is uitgeblazen.

"Voor een beginnende bakker zijn de recepten in het boek zeker niet makkelijk. Maar het handige is dat alle recepten stap voor stap zijn uitgelegd met duidelijke foto's erbij."

Het boek is ingedeeld in lessen; beginnend bij les 1 heb je het boek uit wanneer je les 207 hebt vervuld. De lessen lopen over in verschillende hoofdstukken. Elk hoofdstuk begint met een korte inleiding van praktische tips zoals de plek waar verschillende type taarten in de oven zouden moet staan, de verschillen tussen de soorten melk en room met hun bakeigenschappen en de bereiding van gekookte suiker. Alle recepten zijn ingedeeld in een hoofdstuk en worden begeleid met praktische foto's.

Van bakbasics tot prachtige decoraties

Christophe Felder schreef een van de favorieten uit mijn kast, je kunt het wel een ware bakbijbel noemen. Voor een beginnende bakker zijn de recepten in het boek zeker niet makkelijk. Maar het handige is dat alle recepten stap voor stap zijn uitgelegd met duidelijke foto's erbij. Ben je dus niet zeker over de structuur, hoe je iets opspuit of welk laagje je nu eerst moet doen dan geven de foto's je genoeg duidelijkheid.

"Herken je dat, wanneer je in een boek van die pagina's hebt die aan elkaar geplakt zitten, of dat je ergens op eens zo'n roze fruitvlek tegen komt?"

Bovendien bevat het boek een hoop bakbasics, van verschillende soorten deeg tot het op temperatuur brengen van chocolade, het werken met suikerwater en het bereiden van een patisseriecreme. Wat betreft de recepten kan je niet alleen in moeilijkheidsgraad maar ook qua variatie je hart op. Van basic taarten, tot een tompouce, soezen, macarons en de meest mooie decoraties.

Een echte must have

Ik denk dat de kaft van dit megadikke knalroze patisserieboek genoeg zegt over mijn mening en hoe vaak ik het uit de kast gepakt heb.. En tja het boek heeft dan ook wel wat geleden... Herken je dat, wanneer je in een boek van die pagina's hebt die aan elkaar geplakt zitten, of dat je ergens op eens zo'n roze fruitvlek tegen komt? Ook dit boek heeft het moeten ondergaan en niet zo'n beetje ook dus...

Kortom deze bakbijbel van Christophe Felder is een echte must have voor de bakliefhebber. Het enige wat je nodig hebt is een flinke dosis geduld en de bereidheid om sommige recepten wel zes of tien keer opnieuw te maken voordat het lukt. Daarentegen staan er ook een hoop recepten in waar je altijd weer op terug kunt vallen en die je keuken nooit meer zullen verlaten. De enige noot die ik kan bedenken is dat je dit boek niet koopt voor de prachtige foto's, deze zijn vooral ondersteunend aan de fantastische recepten.