Review Kookschool patisserie

Wanneer ik in een boekenwinkel loop ben ik als een kind in een snoepwinkel. Reisboeken, romans, non-fictie en natuurlijk de kook- en bakboeken, ik vind het heerlijk erdoorheen te bladeren, de kaften te voelen en er gewoon te zijn. Een beetje gek misschien maar het geeft mij op een of andere manier een soort van rustig gevoel. Ik zal vast niet de enige zijn met dit iet wat vreemde trekje toch?..

In Maastricht vind je een van de pareltjes onder de boekhandels. Achter enorme kerkdeuren midden in het centrum van de Limburgse stad zit een nog grotere boekhandel verscholen. Dartelend door deze winkel kan ik natuurlijk niet met lege handen naar huis. Mijn oog viel op dit prachtige enorme bak exemplaar; kookschool patisserie. Onder het genot van een kopje koffie in het boekencafe Coffeelovers bladerend door dit enorme boek wist ik deze gaat mee, want wat een heerlijk boek is dit zeg! (De charmante foto zegt alles ;))

"Zo zie je stap voor stap hoe jouw baksel zich zou moeten ontwikkelen en wordt er bij elk recept duidelijk uitgelegd wat de struikelblokken zijn, wat het precies is en welke dingen je wellicht nog moet leren. Maar wanneer je dit boek uit de kast pakt is dat niet om even snel iets te bakken."

In kookschool patisserie vind je handige basics voor elke thuisbakker, van verschillende deegsoorten tot het bereiden van chocoladeglazuur en van het maken van decoratie.s tot het bereiden van merengue. Naast de bakbasics kan je ook je hart op wat betreft de klassieke patisserie. Van een heerlijke Schwarz Walder kirsch, tot de Franse macarons en de klassieke madeleine. Het boek sluit af met handige decoratie tips, zoals welk spuitmondje je wanneer gebruikt, hoe je met een spuitzak werkt tot hoe je ervoor kan zorgen dat je macarons deze keer wel lukken.

Alle uitgebreide recepturen worden in dit boek begeleid door prachtige foto's en handige tekeningen. Zo zie je stap voor stap hoe jouw baksel zich zou moeten ontwikkelen en wordt er bij elk recept duidelijk uitgelegd wat de struikelblokken zijn, wat het precies is en welke dingen je wellicht nog moet leren. Erg handig voor de beginnende thuisbakker dus. Daarentegen zijn het geen hele makkelijke recepten. Ze bevatten vee.l onderdelen en je bent er ook echt wel even wat tijd mee kwijt. Wanneer je dit boek uit de kast pakt is dat niet om even snel iets te bakken.

"Mijn oog viel op dit prachtige enorme bak exemplaar; kookschool patisserie. Onder het genot van een kopje koffie in het boekencafe Coffeelovers bladerend door dit enorme boek wist ik deze gaat mee, want wat een heerlijk boek is dit zeg!"

Wat mij betreft is dit boek echt een handige basis als je wat meer over patisserie wil leren. Het boek is door zijn grootte niet erg handzaam maar door de grote pagina's wel weer erg overzichtelijk. De recepten zijn voor mijn smaak wel iets te klassiek maar zoals ik eerder al zei prima als je nog niet zo veel ervaring hebt. Wanneer je al wat meer bakuren in je vingers hebt zitten is dit boek handig naslagmateriaal en fijne inspiratie om met je eigen creaties aan de slag te gaan en wat met smaken te experimenteren. Wat mij betreft is dit boek zeker een aanrader dus!